2012-06-19

Helgracing med STCC, K-klass båt, Monaco F3 och Dragracing med Fire Hawk på Tierp Arena

nyhet news juni

Santosh rapporterar från STCC Sturup: - Tredje tävlingshelgen i STCC på Sturup Raceway blev en tuff prövning. Santosh som för första gången i torsdags fick bekanta sig med en mycket teknisk bana som börjar med en snabb sektor och avslutas med några riktigt skarpa kurvor.

 

Kvalet kunde gått mycket bättre, Santosh kunde endast köra ett snabbt varv innan det blev gulflag. Därför blev startpositionen 11:a i båda racen. Santosh laddade på och plockar snabbt platser, men något stämmer inte med bilen. Vilket visade sig vara kopplingen som inte var frisk så det blev en blygsam 10:e plats i race 1 och race 2 fick vi tyvärr bryta när kopplingen gav upp.

 

Vi har lärt oss mycket under helgen, och vi har kört många mil med bilen. Nästa race är Mantorp Park 6-7 Juli

 

Bosse rapporterar från Monaco: - När Pelle Svensson, ordförande i RHK ( Racer Historiska Klubben ), ringde och tyckte att jag skulle åka Monacos Historiska Grand Prix med hans Formel 3-bil, en RALT RT1, så kunde jag förstås inte motstå.

I år var det 50 st F3:or anmälda. Dom enda anmälda Svenskarna var Eje Elgh och jag. När jag träffade Eje i Karlskoga dagen innan avfärd till Monaco, så gjorde vi upp om att jag skulle vinna och han komma 2:a, eller om det nu var tvärt om…….

Väl nere i Monaco så började det bra. Vi fick ingen fri  träning utan startade omedelbart med 2 tidsträningar om vardera 7 varv. Eje var 7:a på tidsträningen och jag 8:a, bara 0,2 sekunder efter.

Med tanke på att Eje tävlat här förut och hittade på banan, samt att han tränat i flera dagar på olika banor med sin, numera underbart renoverade F3:a, så var jag helt nöjd. Jag hade bara provat Pelles F3:a några varv på Karlskoga veckan innan och kände att jag skulle kunna köra mycket fortare allt eftersom jag lärde mej banan och bilen bättre och bättre.

Med så  många anmälda så blev arrangören tvungen att dela upp oss i två kvaltävlingar, udda nummer för sej och jämna för sej. Eje och jag stod bredvid varandra i starten och Eje tjuvstartade rejält, så att han tvingades stanna för att inte köra in i de stillastående bilarna framför. Vi döpte senare om denna manöver till ELGH-SKUTT ! Jag kom däremot iväg bra och låg 4:a efter ett halvt varv. När ett helt varv gått så tittade jag i backspegeln i slutet av start och  målrakan och kunde se att vi fyra i täten redan hade en stor lucka ner till 5:an.

Men säg den lycka som varar. På andra varvet fanns plötsligt inga växlar kvar i växellådan! Den enda växel som fungerade var 5:an, och att köra runt Monaco på 5:an tröttnade jag snabbt på, så jag körde in i depån och bröt.

Ifrån att ha en tillsynes säker framskjuten placering och därmed startplats i de främre leden vid huvudtävlingen, så riskerade vi nu att inte ens få starta i huvudtävlingen.

 

Det visade sej att 1:ans drev inte hade klarat av starten riktigt, utan en kugg hade brutits av och sedan förstört alla andra kugghjul i lådan. Detta är tyvärr ett ganska vanligt problem på just dessa F3:or, där lådan är lite underdimensionerad.

Vi fick köpa nya drev av ett tyskt stall och reparerade lådan på kvällen.

 

När Söndagen kom så meddelade arrangören att vi, trots allt, fick starta i sista ledet, eftersom det nu bara var 38 bilar som kunde komma till start. De övriga hade kraschat eller kört sönder, så de kunde inte ställa upp.

Huvudtävlingen skulle gå hela 18 varv och ca 45 minuter, så det skulle väl vara möjligt att köra om några i alla fall, även om just Monaco är den bana i Världen som är nästan omöjlig att köra om på.

När starten i huvudtävlingen gick så fick jag återigen en bra start, till skillnad från honom som vi köpt dreven av som nu bröt av en kugg på ettan på samma sätt!

Efter 9 varv hade jag lyckats köra om 20 bilar, vilket kan vara rekord för Monaco?

Tyvärr så kom Pace Car ut på 10:e varvet, pga en del krascher, och det började även spö-regna . Alla gick i depå och lade på regndäck, men arrangören vågade inte släppa ut oss, utan beslutade att bryta tävlingen. Jag slutade därmed på en 16:e plats och Eje kom 8:a.

Nåja, nu hittar jag i alla fall runt Monaco och det var rätt häftigt att lyckas köra om så många på denna bana.

Vann gjorde Ben Barker från England. En yngre proffsförare som, vad jag förstår, leder en modern F3 serie och även en Porsche serie. 2:a var en liknande yngling från Italien, Matteo Marzotto och 3:a var en tidigare Formel 1 förare, Paolo Barilla.

Eje och jag får väl ladda om till ett annat år……..

 

Det var mycket folk som hälsade på oss i depån. Många var ditresta för att titta på tävlingarna, Reine Wisell och Tommy Peterson (Ronnies bror) för att nämna några kändisar. Många Svenskar som hälsade på oss bodde också i Monaco. Jag hade föresten inte en aning om att det bor så många Svenskar här.

Bortsett från tävlingarna så måste jag säga att båtarna, eller fartygen som det tydligen kallas när dom är över 12 meter, var något av de mer sevärda.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LTYTlZvUogM

http://allasblogg.klassk.se/#post135

http://allasblogg.klassk.se/#post134

www.santosh.se

LÄNKAR

 

 

 

Subaru försäkring

KUNDVÅRD FÖR ÅTERFÖRSÄLJARE.

Titta gärna närmare på vårt webbaserade verktyg som förenklar och förbättrar servicen både för dig och våra gemensamma kunder.

Garanti På Väg »

 

 

ÅTERFÖRSÄLJARE – LOG IN


MIDMAN
WEB SHOP






Följ Midland AB

NOTISER:

motormagasinet nr25 23 augusti 2017

2017-08-24

Påverka en växellåda?

 
läs mer »
dmv nr 4 2017 crypto 4 0W 20

2017-06-09

Ny olja för VW-motorer

 
läs mer »
motormagasinet nr 21 juni 2017 foretagsbil pa vag

2017-06-09

Proffs På Väg expanderar

 
läs mer »